mer renovering av uteplatser

Även om fokuset har varit att få klart så mycket som möjligt på framsidan den här sommaren, så gör vi även lite på baksidan. För det finns en planering över hela trädgården. 
I det här hörnet var det en damm och träd när vi flyttade in, men vi hann inte se så mycket av den då vi bad grävaren som dränerade riva upp stubbar och rötter. Sedan dess har ytan mest stått orörd, förutom en massa rensning av ogräs. Till vänster ska vi senare i höst plantera en häck mot grannen. Vi kommer här att göra en rund uteplats som ska omringas av en rabatt med rosor och pioner. Det är lagt markduk under och sedan krossad sten (vet inte riktigt vad det heter). I hörnet längst in har vi satt en rosa rosbuske som heter Martin Frobisher. En bit ifrån har jag planterat en rosa pion som jag inte kommer ihåg namnet på just nu, men det var främst blomknopparna jag förälskade mig i. Har i stort bestämt resten av rosorna och pionerna, men då det kostar en hel del att anlägga en trädgård så kommer det att planteras eftersom. Det är så många grannar här som har ljuvliga pioner, så jag funderar på att fråga om jag kan få en liten bit rot. 
Bakom garaget har vi lagt en jordhög som blivit över och dit har vi tillfälligt flyttat några perenner som vi inte vet om vi ska ha kvar eller vart de i sådana fall ska vara. Garaget har vi inte gjort något åt ännu, men förhoppningsvis kommer vi att kunna bygga ut det några meter på den här delen som man inte alls använder. 
Den stora är så duktig att hjälpa till här hemma och här hjälpte hon mig att måla några brädor som skulle sättas upp vid ytterdörren. 
Och här är hon i full fart med att hjälpa pappa att klippa häcken på baksidan. Fint blir det.

Kommentera här: